Fokus

Dette er en side hvor jeg forklarer mine fokusområder og hvorfor jeg anser disse som viktige.

Tilgjengelighet

Dette området blir ofte beskrevet som tilrettelegging for funksjonshemmede, men det innebærer utrolig mye mer.

Disse tilretteleggingene vil også hjelpe brukere med nedsatt syn, lese-/skrivevansker eller rett og slett brukere med gamle nettlesere. Jesper Rønn-Jensen, en dansk brukervennlighets-ekspert anslår at minimum hver fjerde nettbruker vil tjene på sider med bedre tilgjengelighet! Han går faktisk så langt som å antyde at antallet kan være nærmere halvparten.

I tillegg vil mange av disse tilretteleggingene gjøre nettstedet mer lettlest på mobiltelefoner og (i mange tilfeller) også føre til bedre rangering i søkemotorer. En rekke land har også satt krav på tilgjengelighetstesting av offentlige nettsteder, og jeg regner med Norge kommer etter om ikke lenge.

Brukervennlighet

Brukervennlighet kan være så mangt, og på nett er dette et meget stort fagfelt som dessverre ikke alltid får den fokusen det fortjener.

Den danske brukervennlighetsguruen Jacob Nielsen mener at det gjennomsnittlige resultatet av å omlegge et netthandelsnettsted er en dobling av salget! Dette stemmer også godt overens med en tidligere studie han har gjort som viser at halvparten av potensielle kunder ikke får til å utføre elementære handlinger i nettbutikker.

Konkret eksempel: Surepoint Lending hyret inn brukervennlighetskonsulenter som brukte standard statistikkverktøy for å analysere brukernes bevegelser på nettstedet. Basert på dette ble nettstedet bygd om. Og resultatet: en 25% økning i antall besøkende som bet på de annonserte tilbudene!

Visste du at...

...nettsider med såkalt semantisk oppbygning gir mye bedre rangering i søkemotorer?


Kontaktinformasjon

  • Idrettsvegen 17
  • 9009 Tromsø
  • Telefon: 997 20 171
  • Epost: post krøllalfa pmedia.no